اتوماسیون صنعتی

آشنایی با PLCها

PLC زیمنس

آشنایی با PLC و بررسی آنها در سایت رامان

PLC مخفف یک عبارت انگلیسی است. P در اینجا مخفف واژه Programmable می باشد. این واژه به معنای “قابل برنامه ریزی” بوده و اشاره به قابلیت برنامه ریزی شدن پی ال سی ها دارد. حرف L در این بخش، مخفف واژه logic می باشد. این واژه، بیانگر قابلیت تحلیل منطقی پی ال سی ها می باشد. حرف C که مخفف واژه Controller به معنی کنترل کننده می باشد.

تولد پی ال سی:

PLC یا کنترل کننده قابل برنامه ریزی یک رایانه صنعتی است. که برای کنترل فرآیندهای تولید مانند خطوط مونتاژ، ماشین آلات، دستگاه های روباتیک یا هرگونه فعالیتی که نیاز به قابلیت اطمینان بالا، سهولت برنامه نویسی و مقاوم سازی دارد، مقاوم و سازگار شده است. در سال 1968، GM Hydramatic (بخش گیربکس اتوماتیک جنرال موتورز) درخواست پیشنهادی برای جایگزینی الکترونیکی سیستم های رله سیم دار را صادر کرد.


روش های اولیه برنامه نویسی:

روش های برنامه نویسی، آشنایی با PLCها را آسان می کند لذا به بررسی آن می پردازیم. بسیاری از PLC های اولیه قادر به نمایش گرافیکی منطق نبودند. بنابراین در عوض به عنوان مجموعه ای از عبارات منطقی در نوعی قالب بولی، شبیه به جبر بولی نشان داده شد. با تکامل پایانه های برنامه نویسی، استفاده از منطق نردبان متداول شد. زیرا یک قالب آشنا برای پانل های کنترل الکترومکانیکی بود.


برنامه نويسي مدرن:

در برنامه نویسی مدرن آشنایی با PLCها  به این صورت است که کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی برای استفاده مهندسان بدون سابقه برنامه نویسی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل، ابتدا یک زبان برنامه نویسی گرافیکی به نام Ladder Diagram (LD ،LAD) ایجاد شد. این شبیه نمودار شماتیک یک سیستم است. که با رله های الکترومکانیکی ساخته شده است و توسط بسیاری از تولید کنندگان تصویب شده است و بعداً در استاندارد برنامه نویسی سیستم های کنترل IEC 61131-3 استاندارد شده است.

استفاده PLC از سال 2015:

از سال 2015 ، به دلیل سادگی، هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. از سال 2015، اکثر سیستم های PLC از استاندارد IEC 61131-3 که 2 زبان برنامه نویسی متنی را تعریف می کند، پیروی می کنند. متن ساختار یافته (ST ؛ مشابه پاسکال) و فهرست دستورالعمل (IL). همچنین 3 زبان گرافیکی: نمودار نردبان ، نمودار بلوک عملکرد (FBD) و نمودار عملکرد متوالی (SFC). فهرست دستورالعمل (IL) در ویرایش سوم استاندارد منسوخ شد.

 

آشنایی با PLCها :

PLC های مدرن را می توان به طرق مختلف برنامه ریزی کرد. از منطق نردبان ریلی گرفته تا زبان های برنامه نویسی مانند گویش های اقتباس شده ویژه BASIC و C.

در حالی که مفاهیم اساسی برنامه نویسی PLC برای همه تولیدکنندگان مشترک است. تفاوت در آدرس دهی ورودی، سازمان دهی حافظه و مجموعه دستورالعمل ها به این معنی است. که برنامه های PLC هرگز بین سازندگان مختلف کاملاً قابل تعویض نیستند.


طراحی مکانیکی:

دو نوع طراحی مکانیکی برای سیستم های PLC وجود دارد. یک جعبه یا آجر یک کنترل کننده کوچک قابل برنامه ریزی است. همه واحدها و رابط ها را در یک محفظه جمع و جور قرار می دهد. اگرچه معمولاً ماژول های اضافی اضافی برای ورودی ها و خروجی ها در دسترس است.

نوع دوم طراحی – PLC ماژولار – دارای شاسی (که رک نیز نامیده می شود) است. فضا را برای ماژول هایی با عملکردهای مختلف مانند منبع تغذیه، پردازنده، انتخاب ماژول های ورودی و خروجی و رابط های ارتباطی فراهم می کند.


سیگنال های گسسته و آنالوگ:

در مبحث آشنایی با PLCها سیگنال های گسسته (دیجیتالی) و سیگنال های آنالوگ ضروری هستند. فقط می توانند مقدار روشن یا خاموش (1 یا 0، درست یا غلط) را دریافت کنند. نمونه هایی از دستگاه هایی که سیگنال گسسته ارائه می دهند شامل سوئیچ های محدود، سنسورهای فوتوالکتریک و رمزگذارها است.

ارسال سیگنال های گسسته:

 با استفاده از ولتاژ یا جریان ارسال می شوند جایی که محدوده شدید خاصی به عنوان روشن و خاموش تعیین می شود. به عنوان مثال، یک کنترل کننده ممکن است از ورودی 24 ولت DC با مقادیر بالای 22 ولت DC روشن، مقادیر زیر 2 ولت DC نشان دهنده خاموش و مقادیر متوسط ​​تعریف نشده استفاده کند.

ارسال سیگنال های آنالوگ:

سیگنال های آنالوگ می توانند از ولتاژ یا جریان متناسب با اندازه متغیر تحت نظارت استفاده کنند.


افزونگی:

از دیگر روش های آشنایی با PLC افزونگی نام دارد. برخی از فرایندهای خاص باید به طور دائم با حداقل زمان وقفه ناخواسته کار کنند. بنابراین، لازم است سیستمی طراحی شود که مقاوم در برابر خطا باشد و بتواند با ماژول های معیوب فرآیند را اداره کند. در چنین مواردی برای افزایش در دسترس بودن سیستم در صورت خرابی قطعات سخت افزاری، ماژولهای اضافی CPU یا I/O با عملکرد یکسان را می توان به پیکربندی سخت افزار اضافه کرد تا از خاموش شدن. کامل یا جزئی فرآیند به دلیل خرابی سخت افزار جلوگیری شود.

شرکت تامین صنعت رامان نمایندگی محصولات زیمنس. اندرس هاوزر. سامسون. اشنایدر. ABB. مجموعه رامان فعال در زمینه اتوماسیون صنعتی. ابزاردقیق. برق و الکترونیک است. ارتباط با کارشناسان جهت خرید و استعلام محصولات زیمنس توسط شماره های شرکت: 02166171488 – 02166171362 – 02166171282. واتساپ: 09389063090. شرکت ما تامین کننده انواع PLC. کنتاکتور. سافت استار. کلید حرارتی. کلید اتوماتیک، کلید هوایی. پاور ساپلای. رله. محافظ جان. پوزیشنر. ماژول های ورودی/خروجی و غیره است.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

مطالب مرتبط

یک نظر در “آشنایی با PLCها

  1. MH گفت:

    مقاله خوبی بود استفاده کردم. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *